14 September-10 Hej svejs i lingonskogen!!

Tjabba!!

Yes, nu har det då äntligen hänt.....jag har kommit ut i skogen med rätta klädslen och hinkar och bär-repor och tom bärplockare:-)

I söndags efter jobbet så gav vi oss ut i lingonskogen, jag Peter, Sandra, Tobias och så lilla mammsen, det var ju hon som skulle peka vart lingonen fanns. Hon skötte sig utmärkt.

Tillsammans plockade vi ca 15 liter lingon och det är nog mer än vi behöver men det kan ju komma nödår....eller??

Igår var det rensning av bären och eftersom min älskling alltid har superbra lösningar på allt så fixade han till en smidig "rensa bärbana" och vips så var allt bös borta och endast lingonen kvar.



Idag har jag ju min lediga dag så idag har jag haft syltkokeri.



Här kokar sylten för fullt.

Som om inte detta skulle vara nog så blandade jag i hop en deg för att baka bröd oxå, jo samtidigt.
Jag blir nästan trött på mej själv.

Så nu har jag ca 25 burkar lingonsylt 5 limpor nybakt bröd........gött!



NEJ, jag har inte pyntat alla burkar.

Har även fått ihop ett kort men inte samtidigt som bröd och sylt, det får ju vara måtta på vad jag hittar på.



Ingen rast och ingen ro nu ska det lagas middag:-)

Makaronipudding med köttfärs lök och creme fraich/chilisåstäcke, med lite currystänk.

Ha det gott!!

Kram Cathrin

Kommentarer
Postat av: Soulsister

Tack gulle du!



WOW, det var inte lite lingon det där. Mums! Rårörda lingon är supermumsigt.

2010-09-14 @ 15:47:25
URL: http://www.soulsistersdiary.com
Postat av: Lena

jösses va lingon!! Jag slapp plocka mina själv..pappa kom hem från älgjakt i Norrland och vips så hade jag 3 kg i kylen..orensade dock så det har vi sysslat med ikväll!! Sylten är kokt också!!



Kortet var superfint måste jag säga...



Kram på dig!!

Lena

2010-09-14 @ 21:17:11
URL: http://lenascrappar.blogspot.com
Postat av: Theresia

Fullt upp med andra ord, så har du pratat i telefon med mig i 35 minuter med....



Ha en trevlig kväll ööö eller natt som det snart är!



Kramelikram Theresia

2010-09-14 @ 21:25:52
URL: http://theresias.blogg.se/
Postat av: Chruss

Jösses vad du är effektiv!!!

Men det är ju så, vi kvinnor kan!

Och din mamma, man kan inte få låna henne hit upp till vår skog???

:-D

2010-09-15 @ 09:41:38
URL: http://chruss.blogg.se/
Postat av: Pernilla/Trollwing

Cathrin din tok:) Blir sååå avis på den goda sylten, jag är helt galen i lingonsylt!!

Men vilket kort du gjort!! Så himla fint du målat kaninen, och dekorationerna och papprena och allt!!



Jag har lämnat min bil på verkstad och får ingen förrän nästa vecka... Blä! Är helt och totalt ägglös nu, du jobbar inte imorgon så vi kan ta en date på parkeringen igen? Blivit en farlig vana de här snabba mötena;)



Kramar!!

2010-09-15 @ 11:53:57
URL: http://trollwing.blogg.se/
Postat av: Petra/Paradise

Å herrejisses va bär!

jag hade tröttnat att plocka efter 10st bär tror jag ;)

Men visst kan man finna ro i det också.

Däremot plockar jag dem så varsamt så jag ska slippa rensa efteråt ;)

Man måste handla smart vet du!! ;)



Kortet är ljuuuuvligt!!!



Längtar efter mitt kakfat!!!



Kraaaaam

2010-09-15 @ 22:19:51
URL: http://paradises.blogg.se/
Postat av: Petra

Lingon... Mums! Nu blev jag sugen på hemmagjorda köttbullar, gräddsås, potatis och lingon.



Kortet blev supercharmigt!



Skogstokiga bamsekramar

från mig

2010-09-16 @ 08:50:36
URL: http://skogstokiga.blogspot.com/
Postat av: Elzie

Och så gott med hemgjord lingonsylt. Den står sig dessutom i flera år så det är ett perfekt bär. Vi skulle också ut och plocka, men herregud, det kan ju aldrig låta bli att regna!!!



Jag bara MÅSTE komma mig för att baka. OM det regnar på lördag så ska jag väl komma igång. Då ska gubben nämligen jobba på min bil så man får väl fjäska lite för honom så det inte blir för dyrt, hihi.



Vilket härligt kort. Var har du fått tag i den kaninen? Hon var så himla söt.

Ha en bra kväll.

Kram Elzie

2010-09-16 @ 17:16:28
URL: http://essemia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0