11 Augusti-09 Bullbak!!

Tjabba tjena hallå!!

Idag har jag varit ledig och ställde till med storbak ihop med Sandra min lilla konditor.

Förra gången jag visade bilder på bullbaket var det många som ville ha receptet, så det ska ni få denna gång.
Jag fotade inte idag så ni får hålla tillgodo med mina gamla bilder en gång till.

Nu är det säkert många som kommer svära över att receptet redovisas med vikt istället för i dl,
men ska man baka på riktigt så så ska det vara så säger en viss fröken S. (erkänner direkt att jag sa alla fula ord jag kan,hi,hi).

VETEDEG:

1000 g vatten
120 g jäst
360 g sirap
20 g salt
440 g smör eller margarin
100 g ägg
ca 2200 g vetemjöl (Gärna special)

Lös jästen och sen kan ni köra ihop allt i assistenten. OBS man ska INTE smälta smöret.



Något åt det här hållet ska det ha blivit nu, låt degen jäsa ca 30 minuter innan ni börjar kavla.



Ta en bit av degen och kavla ut den till en rektangulär.

skär degen i kvadrater ca 9 gånger 9 cm och sen ska det på 2 olika fyllningar.

Smörfyllning:

375 g florsocker
250 g smör eller marg.
70 g marsanpulver
Bara att blanda ihop

Äppelfyllning:

4-5 äpplen i småbitar
knappt 1 dl socker
och kanel efter smak
1-2 msk potatismjöl
Blanda blanda



Lägg nu på en liten klick av varje fyllning på varje kvadrat max en tsk.

Sen samlar du ihop alla fyra hörnen mitt uppe på bullen och trycker ihop
ORDENTLIGT. Lägg bullen i en aluminiumform och låt jäsa 20-30 minuter .
Pensla med vispat ägg och strö på pärlsocker.
Gräddas i 225 g ca 8-10 minuter eller som Sandra säger skit i tiden och
ta ut dem när de ser klara ut.



Jag lovar er att detta är riktiga kondisbullar och jag tror nog att de är ganska nyttiga oxå
det är ju äpplen i dem, och det är ju nyttigt.

Undrar ni över något så bara fråga på.

Nu blir det rast och vila resten av kvällen.

Kramar i massor till er alla! Cathrin

Kommentarer
Postat av: Petra

Åååååååh !

Kommer du hem till oss och bakar lite !!?? De ser helt underbart goooda ut !!

Har börjat jobba och när man kommer hem från jobbet vill jag vara effektiv som tusan.....kanske blir det ett gäng goa Cathrin-bullar nån dag ??

Ha det så gott.

Kramkram från Petra

2009-08-11 @ 20:46:53
URL: http://petras-place.blogspot.com/
Postat av: Anneli

Hej vad du är duktig man blir så sugen på bullar. Tack för en underbar semester hoppas vi syns snart.

kramar Anneli

2009-08-12 @ 07:25:50
Postat av: AnnikaS

Det ser makalöst gott ut och jag kan bara drömma om hur gott det luktade! Tack för receptet.

kram Annika

2009-08-12 @ 19:06:33
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Petra

Mums! Vad gott det ser ut. Och det är det nog också :O).



Undrar vad det är för förslag du ska maila mig.

Blev lite nyfiken.

2009-08-13 @ 19:04:35
URL: http://skogstokiga.blogspot.com/
Postat av: Junitjej

Vilka fina bullar!! Blir riktigt sugen!



Så roligt att du delade med dig av din historia. Så kul att du hamnade hos Tant Marit. Lite lustigt faktiskt! Det skulle vara kul att dela med sig av ditt meddelande. Är det ok? Dock vet jag inte hur jag ska formulera det på bloggen, men det ordnar sig nog.

2009-08-15 @ 08:39:50
URL: http://junitjejen.se
Postat av: isabelle

Oh fy vad gott det där såg ut! Du bjussar väl på en ;)

2009-08-15 @ 08:51:40
URL: http://nak3n.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Jag svär ikke över vågmåtten. Väger alltid när jag bakar. Men hörrudu jag SVÄR

2009-08-15 @ 11:18:04
URL: http://kortnilla.blogg.se/
Postat av: Gunilla

och så fortsätter jag här, hihi! Som sagt

Jag SVÄR alltid när jag ska kavla. Är sämst på det. Har funderat på att skaffa mig en mangel och köra degen i;=D!

Bullarna ser supergoda ut och "pling" vet du. Ta med dig några när vi åker till Norge och hälsar på våra barn:=D!



Ha en superhelg och stora kramen till dig från mig.

/Gunilla

2009-08-15 @ 11:20:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0