29 April-10 "Ultraljud" & Grattiskort!!

Tjenare tjenare!!

Jag vet att många undrar över mina "bäbisar" de blivande kycklingarna alltså, och nu har jag då
gjort "ultraljud" på äggen, ha,ha. Eller som man säger lyser äggen.

Det går till så att man måste vara i ett riktigt mörkt rum för att kunna se ordentligt, sen tar man en stark ficklampa och håller den så den lyser uppåt.

Uppe på ficklampan håller man en tom toarulle och uppe på toarullen håller man ägget med luftblåsan nedåt,
den trubbiga änden.

Nu blir ljuset konsentrerat i ägget och man kan se vad som finns inuti.

Efter ca en vecka i kläckmaskin eller under höna kan man se om ägget är befruktat och då ser man som små blodådror på
insidan av skalet och ev en liten mörk fläck som kan spralla till och det är den lilla kycklingen.

Av mina 60 ägg så var 53 befruktade jättebra, men urp, tänk om jag får så många kycklingar.

Fast hälften brukar ju bli tuppar så om allt går bra kanske jag kan utöka med ca 20 hönor som så småning om värper härliga ägg till mej.


Det var bäbisrapporten det.....bara massa text tråkigt tråkigt, så jag slänger in ett kort jag gjort till syrran när hon
nyligen fyllde år.

Hon gillar att baka och då oftast bröd.



Stämplen är Skogstokig och färglags med distresser.

Receptet skrev jag ut på datorn.

Nähä, det får nog bli allt för idag jag är trött så jag kan spy och tänker gå och lägga mej NU.

Kramar från mej...........hej!

Kommentarer
Postat av: Nya Catrine

Så spännande med alla bäbisar! Vi måste få komma och kika på dom när dom tittat fram.

Själva jagar vi en häst att hyra över sommaren. Och så vill Karin ha en get!, men det vill nog inte vi.

2010-04-30 @ 08:28:11
Postat av: Angelika

Å wow 53st! Ja haha kanske lite många men jag vet ju att Emma gärna vill ha höns så... =D

Å detta är ju så spännande, ska bli så roligt att få se de små dunbollarna sedan - för jag hoppas att det blir lite foton när de väl kommut ut =)

Kortet va jättefint, gillar motivet massor!



Trevlig Valborg och 1 maj!

Kram A

2010-04-30 @ 10:35:46
URL: http://angelikasscrapblogg.blogspot.com
Postat av: Theresia

Snart kommer jag Märta o Lilla Selma för att gossa med de små... vi väntar!

Ser att du lagt pennorna på hyllan fniss fniss....



Kramelikram! Theresia

2010-04-30 @ 22:54:07
URL: http://theresias.blogg.se/
Postat av: AnnikaS

Vad härligt med ett helt gäng små dunbollar! Ser oxå att du börjat måla med distresserna igen, har pennorna semester kanske?! :-D

kram Annika

2010-05-01 @ 10:00:57
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Petra

Åh, kommer gärna och hälsar på och gosar med alla små bebisar sen !

Coolt med jästpaketet, hör det till pappret.

Kramelikram från Petra

2010-05-01 @ 12:58:15
URL: http://petras-place.blogspot.com/
Postat av: VeronikaP

Jättefint kort, gillar att det är avivet på sidan liksom... härma-varning på det!!

Gulligt med kycklingar... men 53 st!! Brukar de flesta av befruktade ägg bli färdiga kycklingar, eller försvinner endel på vägen?

2010-05-02 @ 01:24:05
URL: http://veronikap.blogg.se/
Postat av: Petra

Wow vilket tjusigt kort! Väntar med spänning på... du vet... poliskortet :O)

Skogstokiga kramar

från mig

2010-05-02 @ 20:16:09
URL: http://skogstokiga.blogspot.com/
Postat av: Lone

Sikken en dejlig opskrift/recept. Lavede min egen kogebog i juleferien og har nu set flere eksempler på recepter hos Petra og nu hos dig og de er simpelthen så søde med stemplerne fra Skogstokiga. Vil helt sikkert købe nogle flere og gøre som du har gjort her. Det er super sødt og nogle rigtig dejlige farver du har valgt. Kigger forbi igen en anden dag. Hej ;o)

2010-05-06 @ 10:48:49
URL: http://tullemusen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0