10 Maj-10 Det piper och knakar!!

Go kväll i stugorna!!

Nu mina vänner är det på gång...............kycklingarna vill komma ut.

Var ute för en stund sedan för att lägga ner äggen i kläckbacken som det så fint heter.



Här får de nu ligga under tiden de små liven ska kämpa sig ut.

Det har faktiskt börjat att pipa i en del ägg och så kan man höra hur det liksom pickar
i äggen, några ägg har tom börjat att spricka.





Nu har de ett svettigt dygn eller 2 framför sig de små dunisarna, jobbigt värre att kämpa sig ut.

Längst fram på näbben sitten den så kallade äggtanden, nästan som en liten tagg, den ramlar bort under de första dygnen i livet.

Med hjälp av den sågar de upp skalet nästan som en konsevburk, de vrider sig runt inne i skalet tills de
kommit runt hela varvet och kan sedan kravla sig ut, phu vilken pärs.

Återkommer med mer info om ni är intresserade, när det händer något.

Jag har fått en award av Pernilla/Trollwings TACK sötaste du.

Det hela går ut på att man ska tala om sju saker om sig själv.

Det blir sju oviktigt vetande om mej.

1. Kul att få awarder men är URUSEL på att ta tag i dem, men nu sa jag till mej på skarpen.

2. Känslosam till 1000. Kan inte se filmer eller läsa böcker med kärlek/romatik, födslar, dödsfall, mm,
utan att tjuta så jag inte ser Tv/boken längre.
Jobbigt att vara sådan men kan INTE styra över det.

3. När jag ska köpa nya kläder dras jag ALLTID till svarta kläder.

4. Är nog en glad skit som har lätt till skratt men kan bli störtsur på 2 röda sekunder.

5. Pratar för mej själv när jag kör bil, och svär och lever på andra trafikanter när jag tycker de bär sig dumt åt.

6. Har svårt att slänga saker, lägger hellre undan dem ifall jag skulle vilja ha dem igen.

7. Frågade min sambo hur han skulle beskriva mej för någon som inte känner mej och han svarade att:
    Du är inte fullt vettig och gör något galet hela tiden, ni fattar hur han har det va?  

Jag skickar vidare till ALLA er som läser min blogg om ni har lust.

Glöm nu inte kika in hos Pernilla/Trollwing som gör de mest underbara kort ni kan tänka er.

Det får bli det hela för idag!!

Kram på er Cathrin


Kommentarer
Postat av: Petra/Paradise

ååh! Vad roligt att läsa om äggkläckningsprocessen!!

Återkom gärna med mer bilder och info om det!!! :D



Rolig läsning om dej vännen!

Några av punkterna visste jag ju redan ;)

(exempelvis nr 5 och 7!) ;)



Ha en bra dag! Ledig idag va?

Mina blommor går än så länge på 500...får se om jag kan "plocka bort" några.... :/

Men vi höres stumpan!



KRAM Petra

2010-05-11 @ 08:49:27
URL: http://paradises.blogg.se/
Postat av: Bittan

Va spännande !!!



Haha ,gillade nr 5 o 7 känner inte igen mej alls :-)

hur ska man få folk att köra vettigt om man inte pratar med dem , tutar och pekar fingret ibland????

Ha de bäst



Kram B

2010-05-11 @ 09:25:37
URL: http://bitsblog-bits.blogspot.com
Postat av: Angelika

Å va spännande med kycklingarna!!

Hoppas på uppdatering så snart det händer nåt =)



Känner igen det där med bilkörandet =D



Ha en bra dag!

Kram A

2010-05-11 @ 10:50:28
URL: http://angelikasscrapblogg.blogspot.com
Postat av: AnnikaS

Vad spännande med de små kycklingarna, ser fram emot att få se de små.

Älskade dina rader om dig själv, du skriver så härligt och jag älskar din humor!!!

kram Annika

2010-05-11 @ 16:55:03
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Emma

Awww, vad spännande!!! måste nästan släpa mig ut för att titta på dem när de "kommit ut"....



Kul läsning om dig!!

2010-05-11 @ 20:35:56
URL: http://www.emmastokigatankar.blogspot.com
Postat av: Pysselbus

Vilka fina kort du gör! Älskade värmeljuskortet med hÄngel-påskkärringen! Superfint målat! Så mycket fint!!!



//Linda



2010-05-11 @ 21:51:58
URL: http://pysselbus.blogspot.com
Postat av: Trollwing/Pernilla

Åh, vad kul och läsa lite om dig! Så roligt att du sa till dig dig att skärpa dig så vi fick se;)

Du måste fortsätta att ta bilder av hur kycklingbebisarnas bravader fortsätter, jag är sååå spänd på att se dem!

Hade varit så roligt att se dig med, skulle du till Hildas på lördag? Jag ska dessvärre till Luleå och jobba i helgen, såvida inte ett litet askmoln gör så att resan blir uppskjuten, då kommer jag:)

Kramar!

2010-05-11 @ 22:03:31
URL: http://trollwing.blogg.se/
Postat av: Nilla

Gomorron Cathrin!!!

...och tack goaste du för en trevlig pratstund igår, det måste vi snart göra om igen :)

Vilka fina färger det är på alla ägg, och vad spännande att det snart kikar fram små söta gula dunbollar.

Ser fram emot att se när dom är kläckta allesammans.

Kul att läsa dina svar om dig själv. Vi är otroligt lika på många saker, framförallt när vi kör bil men även när det gäller färg på kläder, och hur fort man kan vända från gad till skitsur :))

Ha en härlig onsdag.

KRAAM!!!

2010-05-12 @ 07:39:58
Postat av: jasmina

hej allt bra med dig? =)

2010-05-12 @ 07:51:27
URL: http://jasminab.blogg.se/
Postat av: Suzette

Åh kycklingar :)

2010-05-12 @ 08:09:11
URL: http://suzette.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu ska jag ta alla hundpromenader och cykelturer åt ditt håll så att jag får möjlighet att se kycklingarna. Vilken tur att det är långhelg så jag hinner med många!

I helgen ska vi bygga stängsel runt hästhagen. Bosse har köpt mig en tjejslägga, som jag! ska banka ner 126 pålar med. Han är ju fortfarande enhänt. Men han har lovat stå bredvid och heja på:)

2010-05-12 @ 08:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0