17 November-09 Julkort och köksdag!

Halloj på er!!

Som vanligt rusar tiden i väg i en väldig fart, fattar inte hur de gör som bloggar varje dag.

Själv är jag glad om jag hinner få in ett inlägg i veckan, och nu var det visst en vecka sedan igen.

Jag har ju varit ledig idag eftersom det är tisdag, och dagen har gått på fullt ös hela dagen.
En snabbis ner till Gränna i övrigt har jag tillbringat nästan hela dagen i köket.

Har stekt Cevapcici (kryddiga järpar) SKITGOTT och sen blev det en bulgursallad till det. Det blev mat över så några lunchboxar att ha med till jobbet blev det oxå. Perfekt då cevapcici är lika goda varma som kalla, smidigt värre.

Sen har jag bakat  tomat & olivbröd, mmmmmmmmmmmmmmmmm.



Här ser ni degen nästan färdigjäst.



Det blir 2 böd av en sats och här ligger de utplattade och klara på plåten.



Färdiggräddade bara att skiva upp och njuta, mums.

Receptet får ni här:

50 gr jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk olja
12-13 dl vetemjöl (fast jag tycker det går åt mer för att inte kladda)
2 dl gröna oliver som delas på mitten
8 soltorkade tomater i olja skäres i småbitar
flingsalt

Arbeta ihop degen och låt jäsa 30 minuter.

Platta ut till 2 runda bröd på en plåt.
Tryck hål i dem med tummen.
Jäs 20 minuter
Pensla med olja och strö på flingsalt.

200 grader i 25-30 minuter.

SÅ himla gott men det är godast samma dag det bakats, saltet vill gärna smälta när man lägger det i påse.

Prova ni kommer inte bli besvikna.

2 Skogstokiga julkort får avsluta detta inlägg.





Samma motiv på båda korten men ändå så olika.

Nu ska jag avsluta dagen med att binda mej en krans till ytterdörren.

Ha det gott mina vänner och lämna gärna ett tassavtryck efter er.

KRAM Cathrin

Kommentarer
Postat av: Chruss

Jösses vad du hinner med! Själv har jag gått i dvala i detta gråa väder som är...

2009-11-18 @ 09:07:48
URL: http://chruss.blogg.se/
Postat av: Lena

Guuud va duktig du är....stööön..nu får man prestationsångest..önskar jag haft den orken...det går bra att skicka hit lite bröd....haha..



Korten är superfina!! Kul med två så olika varianter...



Tjingeling..Lena

2009-11-18 @ 11:14:54
URL: http://lenascrappar.blogspot.com
Postat av: AnnikaS

Tänk om man hade hälften av all din energi! Brödet ser urgott ut, kanske får testa det framöver nu när jag har en ny kamrat i köket (en röd kitchen aid).



Korten är urfina, så kul att se två så lika men ändå olika kort.

kram Annika

2009-11-18 @ 12:50:08
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Bittan

Tjolahopp !



Mmmmm va gott det såg ut :-) Tack för dina fina ord....men så fantastiskt är det inte här hemma kan jag lova. har precis kommit hem från Ullared o då borde lika mycket åka ut som det som åker in....men inte då !!!! Handlade inte så mycke men det är grejer precis överallt. Fastnade vid datorn o hoppas på att det hamnar där det ska av sig självt hihi. Ha de gott kramis Bittan

2009-11-18 @ 20:28:18
URL: http://bitsblog-bits.blogspot.com
Postat av: Elzie

Det brödet såg gott ut, men jag får nog utesluta oliverna för det äter vi inte nån av oss. Är lite gammaldags när det gäller mat, haha. Fast jag brukar försöka få in något nytt då och då. Ibland blir det "godkänt" ibland inte!!

Jättesöta kort du gjort. Ja, nu har jag gjort så många julkort i år så det är konstigt att dom inte räckte till. Nejdå, får nog göra en 5-6 till innan det blir lagom. Puh!

Hoppas du har en bra dag i ditt land.

Kram Elzie

2009-11-19 @ 19:12:36
URL: http://essemia.blogspot.com
Postat av: sandra

Mums mums, nu vattnar det sig i munnen på mig=)

Vad effektiv och duktig du är. Själv bakar jag sällan tyvärr.....Mysiga kort också (som vanligt)



Ha det bäst vännen!



Kramisar sandra

2009-11-19 @ 21:45:14
URL: http://sandraekeblads.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Du måste vara flitigast på jordens HEEEELA yta. Så mycket du hinner med. Ser verkligen supergott ut ditt bröd. Hade tänkt göra din falska fläskfilé men hittar banne mig inte receptet. Tycket det var väldans smaskigt.



Så har du hunnit med härligt juliga kort också. Den är fin den där snögubben och kanonfint färglagd.



Nu ska jag ge mig ut i solen. Tro mig eller ej den FINNS kvar;=D!!



Kram och trevlig helg/Gunilla

2009-11-20 @ 09:57:10
URL: http://kortnilla.blogg.se/
Postat av: Anita

Hej vännen!

Har du nåt bröd kvar? Mums, det ser gott ut. Jamen då kommer jag på macka och kaffe.

Härliga kort, den där snögubben gillar jag.

Ha en go helg.

Kramis

2009-11-20 @ 19:38:38
URL: http://anita.bloggagratis.se
Postat av: Petra

Tack kära du!

En liten överraskning är på väg till dig idag.

Skogstokiga kramar

från mig

2009-11-23 @ 07:06:08
URL: http://skogstokiga.blogspot.com/
Postat av: Petra/Paradise

Ser ut som ett riktigt mumsigt bröd!

SYnd bara att du förstör det med oliver ;)

Nääärå. Nu ska jag inte vara sån ;)

Korten du gjort är supersöta!

Gillar alla skogstokigas stämplar! De är så lekfulla och roliga att färglägga =)



Hoppas allt är bra med dej annars vännen!

STOOOR KRAM Petra

2009-11-23 @ 18:47:59
URL: http://paradises.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0